21 personer på arbejde omkom i trafikken i årene 2012 til og med 2015. Ingen af de omkomnes arbejdsgivere fik en bøde efter arbejdsmiljøloven.

Arbejdstilsyn undersøger ikke dødsulykker – chefer slipper for straf

Når folk på arbejde dør i trafikken, rykker Arbejdstilsynet stort set aldrig ud og undersøger, om der er sket overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Mange arbejdsgivere slipper helt uden straf eller med små bøder.

Fagbladets undersøgelse

Fagbladet 3F har søgt aktindsigt hos Arbejdstilsynet og politiet i alle arbejdsrelaterede dødsulykker i perioden 2004-2015, men har ikke fået aktindsigt i dem alle.

Fagbladet 3F har gennemgået aktindsigten i dødsulykkerne for at se, hvor mange af ulykkerne, der er sket i trafikken eller med køretøjer i fart. Fagbladet 3F har fundet frem til 142 dødsulykker i perioden, hvoraf de 58 er sket i arbejdstiden på offentlig vej.

* 22 af de 58 dødsulykker er henlagt.
* Fem af dødsulykkerne er endt med bøde. Fire af disse er endt med en bøde på mellem 1.000 og 8.000 kroner efter færdselsloven og eventuelt bøde efter straffeloven. Én sag er endt med en bøde på 40.000 kroner.
* Én dødsulykke er endt med tiltalefrafald.
* I 30 af dødsulykkerne fremgår det ikke af Fagbladet 3F's aktindsigt, hvordan sagen er endt.

Trafikken er en farlig arbejdsplads. Over 23 procent af alle dødsulykker på jobbet i perioden 2005-2014 skete i trafikken, viser tal fra Arbejdstilsynet. Men alligevel er arbejdsmiljøloven reelt kørt af banen, da Arbejdstilsynet ikke undersøger dødsulykker sket i trafikken. Det kan Fagbladet 3F afsløre via aktindsigt hos Arbejdstilsynet og politiet i dødsulykker på jobbet i perioden 2004-2015.

Arbejdstilsynets manglende undersøgelser vækker kritik.

- Der er ingen tvivl om, at de dødsulykker i trafikken, som sker i arbejdstiden, skal behandles og undersøges lige som alle andre dødsulykker på jobbet. Når ulykkerne sker i arbejdstiden, er de omfattet af arbejdsmiljøloven, siger Peter Hasle, der er professor ved Aalborg Universitet og ekspert i arbejdsmiljø.

- Den lov kan man ikke forvente, at politiet er eksperter i, og når så mange arbejdsrelaterede dødsulykker sker i trafikken, er det helt klart et område, som Arbejdstilsynet bør have større fokus på, siger han.

Læs mere om dødsulykker
 

Arbejdsgivere slipper gratis eller billigt

Fagbladet 3F's gennemgang af dødsulykkerne viser, at Arbejdstilsynet i flere tilfælde ikke har andet end et journalnummer på dødsulykker, der er sket i trafikken i arbejdstiden. Og i flere tilfælde beder Arbejdstilsynet blot politiet fremsende en rapport til brug for tilsynets statistik over dødsulykker – med den begrundelse, at der er ”stor politisk bevågenhed” på området.

Gennemgangen af dødsulykkerne viser også, at arbejdsgivere stort set aldrig får bøder for brud på arbejdsmiljøloven, når deres medarbejdere omkommer på arbejde i trafikken.

Et fåtal af sagerne er endt med bøder på mellem 1.000 og 8.000 kroner efter færdselsloven og eventuelt ekstra bøde efter straffeloven. Til sammenligning er bøden for at benytte en håndholdt mobiltelefon under kørsel på cykel 1.000 kroner, mens det kan koste 700 kroner i bøde at undlade at have begge føder på pedalerne eller køre uden hænder på styret.
 

21 dødsulykker – 0 bøder

Ifølge Arbejdstilsynet regnes en ulykke i trafikken, som en arbejdsulykke, hvis den sker i arbejdstiden. Sker ulykken i trafikken på vej til eller fra arbejde, er det ifølge tilsynet ikke en arbejdsulykke.

Arbejdstilsynet oplyser til Fagbladet 3F, at der blev anmeldt 129 arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken fra 2004 til og med 2015. Af de 129 dødsulykker har tilsynet for Fagbladet 3F gennemgået de 21 dødsulykker, der skete fra 2012 til og med 2015.

Ingen af de 21 arbejdsulykker har Arbejdstilsynet undersøgt. Og ingen af dødsulykkerne er endt med bøder for brud på arbejdsmiljøloven. Det oplyser Arbejdstilsynet til Fagbladet 3F.
 

Arbejdstilsynet afviser kritik

Til kritikken af at Arbejdstilsynet ikke undersøger arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken, udtaler tilsynets direktør Peter Vesterheden i en skriftlig kommentar til Fagbladet 3F:

- Det er ifølge loven politiet, der skal undersøge dødsulykker i trafikken. Herunder ulykker, der sker i arbejdstiden, både i forhold til om færdselsreglerne er blevet overtrådt, og om køretøjet teknisk set var i lovlig eller forsvarlig stand, samt om køre- hviletidsreglerne var overholdt.

- Arbejdstilsynet kan alene reagere på forhold, der relaterer sig til arbejdsmiljøloven, for eksempel reglerne om arbejdets organisering og planlægning. Derfor falder dødsulykkerne i trafikken i arbejdstiden som hovedregel uden for Arbejdstilsynets myndighedsområde, udtaler Peter Vesterheden.

Arbejdstilsynets presseafdeling oplyser i en mail, at det i første omgang er politiets opgave at foretage den tekniske undersøgelse af trafikulykker. Og at Arbejdstilsynet ikke har mulighed for dette.

- Hvis politiet på selve ulykkesstedet eller efterfølgende konstaterer, at ulykken også kan omhandle en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, forventes det, at Arbejdstilsynet bliver underrettet om dette, så Arbejdstilsynet har mulighed for at undersøge ulykken, skriver Arbejdstilsynets presseafdeling.