Politiets undersøgelse af lastbilen, hvor 3F'er Jakob Platz Rasmussen omkom, viste efter ulykken, at trækkerens fordæk var "meget slidte". Foto:

Jakob døde i defekt lastbil – sagen henlagt

Arbejdstilsynet undersøgte aldrig arbejdsulykke, hvor lastbilchauffør Jakob Platz Rasmussen omkom på jobbet. Arbejdsgiver afviser svigt.

Dødsulykker i trafikken

Arbejdstilsynet oplyser til Fagbladet 3F, at der blev anmeldt 129 arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken fra 2004 til og med 2015.


Af de 129 dødsulykker har tilsynet for Fagbladet 3F gennemgået de 21 dødsulykker, der skete fra 2012 til og med 2015. Om de 21 arbejdsulykker oplyser tilsynet:
* Ingen er undersøgt af tilsynet.
* ”I enkelte” af sagerne har tilsynet indhentet politirapport.
* I ingen af sagerne har tilsynet lavet indstilling til politiet, og derfor er der ikke givet nogen bøder for brud på arbejdsmiljøloven.

Sorg, frustration og forbløffelse. De følelser sidder 51-årige Jytte Høj Rasmussen tilbage med efter hendes mands død i en arbejdsulykke. En arbejdsulykke, som Arbejdstilsynet ikke undersøgte. Og som politiet henlagde uden at afhøre arbejdsgiveren, give en bøde eller rejse retlig tiltale.

- Vi undrer os meget over, at Arbejdstilsynet ikke har undersøgt Jakobs dødsulykke. Og at vi intet har hørt fra tilsynet, siger hun.

Den sønderjyske enke fortæller, at hun og hendes tre børn fortsat er hårdt mærket efter dødsulykken, og at de ikke er klar til at fortælle om de personlige omkostninger ved tabet af deres mand og far.

Han omkom 5. august 2013 omkring klokken 18.25.

Læs mere om dødsulykker

Fordæk eksploderede

Den mandag var 50-årige Jakob Platz Rasmussen på arbejde og kørte i sin arbejdsgivers lastbil. Bilen var læsset med grus, som 3F'eren havde hentet i en grusgrav ved Thyborøn og skulle køre til en svellefabrik i Fredericia.

Kort før afkørslen til Tørring på den midtjyske motorvej eksploderede lastbilens højre forhjul. Han mistede herredømmet over lastbilen, der fortsatte ud i en kornmark. Trækkeren og anhængeren blev totalskadet. Førerhuset mast.

Jakob Platz Rasmussen døde af mange indre kvæstelser, viste embedslægens ligsyn senere.

- Lastbilen var af ældre dato og i uforsvarlig stand. Vognmanden havde bestilt en ny lastbil, som Jakob skulle køre i, siger Jytte Høj Rasmussen og fortæller, at hendes mand havde taget billeder af lastbilen for at vise dens dårlige stand.

Billederne var gemt på hans telefon og computer, som lå i lastbilen. Hans pung var det eneste, enken modtog fra politiet efter ulykken.

Politirapport: Meget slidte fordæk

Politi: Vi har fulgt procedurer

Fagbladet 3F har bedt om at få kommentarer fra bilinspektøren, der undersøgte lastbilen.

Men fagbladet har i stedet fået følgende svar fra vicepolitiinspektøren for hunde- og færdselsafdelingen hos Sydøstjyllands Politi, Richardt Jakobsen:

- Det er ikke noget, vi vil kommentere ud over, at vi har fulgt de procedurer, vi skal i forhold til sådan et færdselsuheld. Og det er sådan set det.   

En bilinspektørs undersøgelse viste, at trækkerens fordæk var ”meget slidte”. Og at dækmønstret på trækkerens forhjul var ”minimalt” og på grænsen af en millimeter.

”Lastbilens styrende hjuls unormale dækslitage indicerede, at lastbilens styregeometri ikke har været korrekt. Kørsel med ikke korrekt indstillet styregeometri sammenholdt med en stor belastning vil generere varme og kan være en medvirkende årsag til, at højre forhjul eksploderede,” skrev Rigspolitiets færdselsafdeling i dets rapport om ulykken.

I rapporten skrev færdselsafdelingen, at dækeksplosionen førte til et kraftigt styreudslag til højre.

Tilsyn: En fejl at anmode om politirapport

Jakob Platz Rasmussen blev 50 år gammel

Politiet sendte dets rapport om ulykken til Arbejdstilsynet og bad om en udtalelse i sagen. Svaret kom en uge senere, da Arbejdstilsynet 27. september 2013 skrev et brev til Sydøstjyllands Politi om ulykken.

”Det fremgår af fremsendelsen, at Arbejdstilsynet skulle have anmodet om rapporten, men det må bero på en fejl fra vores side, da vi ikke fører tilsyn med rene færdselsulykker,” skrev tilsynet i brevet og konstaterede:

”Arbejdstilsynet har derfor sluttet sagen.”

Tilsyn: Vi undersøger ikke ulykker i trafikken

Medarbejder: Vedligeholdelse ikke for høj

En kollega til Jakob Platz Rasmussen oplyste efter dødsulykken under en afhøring hos politiet, at standarden af arbejdsgiverens generelle vedligeholdelse af sin vognpark ikke var ”for høj”.

Det fremgår af Fagbladet 3F’s aktindsigt hos Sydøstjyllands Politi i sagen. 

”Det var ofte svært at få repareret en bil, før den slet ikke virkede længere. Ofte kørte chaufførerne hele ugen, og lastbilen blev så repareret i løbet af weekenden,” forklarede kollegaen til politiet.

Kollegaen oplyste også, at servostyringen lækkede olie i den lastbil, som Jakob Platz Rasmussen kørte i på ulykkestidspunktet.

”Der forsvandt så meget, at afdøde to-tre gange om dagen måtte hælde olie på beholderen, så den ikke løb tør”, forklarede kollegaen.

Kollegaen bekræfter oplysningerne til politiet, men ønsker ikke at udtale sig til Fagbladet 3F.

Fagbladet 3F har bedt Arbejdstilsynet om aktindsigt i dødsulykken. Men tilsynet oplyser, at det ikke har nogen ”tilsynssag” at give aktindsigt i.

I en mail til Fagbladet 3F skriver Arbejdstilsynets presseafdeling, at fagbladet kan citere kontorchef Bent Horn Andersen for:

- Arbejdstilsynet har ikke undersøgt den pågældende ulykke, da der er tale om en ulykke, der er sket i trafikken. Sådanne ulykker undersøges som udgangspunkt ikke af Arbejdstilsynet men af politiet, da forhold i trafikken reguleres af færdselsloven. Fejl på køretøjet hører også under færdselsloven og vil derfor heller ikke være noget, som Arbejdstilsynet vil vurdere.

Politiet: Lastbilen var nysynet

Advokaturchef hos Sydøstjyllands Politi Birgit Nielsen oplyser, at Jakob Platz Rasmussen kørte med 37,5 ton grus – og dermed ikke overlæs. At han overholdt reglerne for køre- og hviletid. Samt at servostyringspumpen ikke kunne undersøges efter ulykken, fordi lastbilen var for beskadiget.

Ifølge advokaturchef Birgit Nielsen blev arbejdsulykken ikke en sag efter arbejdsmiljøloven, fordi Arbejdstilsynet efter at have fået politiets rapport skrev tilbage, at ”de ikke vil foretage sig videre”.

Hun oplyser, at politiet henlagde sagen, fordi lastbilen var synet og godkendt ved et omsyn 18. juli 2013. Samt at chaufføren forud for ulykken lige var vendt tilbage fra ferie. Og at lastbilen havde holdt stille, så der ikke var nogen, der kunne have slidt dækkene ”fuldstændig urimeligt ned”. 

- Altså hvis arbejdsgiveren, eller ham der ejer lastbilen, har sendt den til syn, og den er gået gennem et syn, så må man gå ud fra, at tingene er i orden. Jeg tror i hvert fald ikke, vi har nogen chance for at drage ham til ansvar, når lastbilen er så nysynet, som den var på det her tidspunkt, siger Birgit Nielsen.

Om bilinspektørens konklusion om nedslidte dæk, siger hun:  

- Vi har i hvert fald vurderet, at der ikke var noget at gøre rent strafferetligt. Og at det ikke er en straffesag, og derfor har vi indstillet efterforskningen.

Arbejdsgiver: Intet svigt

Søn: Problemer med servostyring

Jakob Platz Rasmussens søn, der er 3F’er, blev også afhørt af politiet efter ulykken. Sønnen forklarede, at hans far havde fortalt ham, at lastbilen var utæt ved servostyringen. Samt at faderen dagligt måtte fylde væske på anlægget, idet servostyringen ikke fungerede.

Sønnen bad derfor politiet om at undersøge lastbilens servostyringspumpe, viser rapporten om hans afhøring.

Ejerne af Vognmandsfirmaet Allan & Jesper A/S, Jesper Hansen og Allan Jessen, oplyser i en mail til Fagbladet 3F, at de ved Jakob Platz Rasmussens ulykke mistede en ”god, dygtig og påskønnet kollega og ven”. De betegner ulykken som dybt ulykkelig og en hændelse, som ingen kunne forudse.

- Vi har i forbindelse med ulykken og efterfølgende haft en god, løbende dialog med de efterladte. Vi har stor forståelse for den sorg og det tab, som ulykken har ført med sig, og vi forstår behovet for at finde en årsag eller en skyldig, skriver de i mailen og fortsætter:

- Men vi mener naturligvis ikke, at det er retvisende, at bilen var i uforsvarlig stand. Den var nysynet. Der har ikke været noget efterspil i forhold til politi eller retsvæsen – fordi der var tale om en ulykkelig hændelse, og ikke om nogen form for svigt fra virksomhedens side. Af samme grund kom et erstatningsansvar heller ikke på tale.

De sønderjyske arbejdsgivere skriver, at lastbilen gik gennem syn ”cirka 14 dage før ulykken, hvor hverken problemer med dæk eller olielækage fra servostyring blev bemærket”.

Firmaejerne har ikke svaret på Fagbladet 3F's spørgsmål om, hvorvidt der var skiftet dæk på lastbilen efter, den havde været til omsyn 18. juli 2013 – og inden ulykken 5. august 2013.