En tragisk ulykke, der sidste år i august kostede en lastbilchauffør livet, burde ikke være sket. Det mener Flemming Werner Jensen, der er direktør for Sax-Trans A/S i Sakskøbing, hvor chaufføren Kurt Pedersen var ansat.

Vognmand: Følgebil kunne have forhindret dødsulykke

Den afdøde lastvognschauffør Kurt Pedersens arbejdsgiver kritiserer særtransport for ringe sikkerhed.

En tragisk ulykke, der sidste år i august kostede en lastbilchauffør livet, burde ikke være sket. Det mener Flemming Werner Jensen, der er direktør for Sax-Trans A/S i Sakskøbing, hvor chaufføren Kurt Pedersen var ansat. 

Han er ikke i tvivl om, at den tragiske ulykke, som natten til tirsdag 18. august 2015 kostede hans 61-årige chauffør livet, kunne have været undgået.

- Hvis følgebilen havde holdt bag særtransporten med vindmølle-vingen, var ulykken aldrig sket, siger Flemming Werner Jensen.

Men følgebilen holdt ifølge Flemming Werner Jensen et helt andet sted.

- Samme dag, som ulykken var sket om natten, blev jeg ringet op af følgebilens chauffør. Han fortalte, at han var kørt længere ind på rastepladsen for at kunne sove i fred. Og at han var glad for, at han ikke havde holdt bag særtransporten, da det så havde været ham, der var blevet slået ihjel, siger Flemming Werner Jensen.

- Jeg svarede ham, at det var det dummeste, som jeg nogensinde havde hørt. Havde han holdt, hvor han burde, var ulykken jo ikke sket, siger han.
 

Lastbil kørte fire kilometer i timen

Ifølge Flemming Werner Jensen viste fartskriveren på den godt et år gamle, blå Scania lastbil med sættevogn, at Kurt Pedersen kørte fire kilometer i timen og langsomt havde sat farten ned.

- Han holdt med andre ord næsten helt stille, da ulykken skete. Men særtransporten holdt efter min opfattelse i køresporet i buldrende mørke uden ordentlig afmærkning. Og spidsen af vindmølle-vingen er jo nærmest knivskarp og meget svær at se, siger Flemming Werner Jensen.
 

Har intet hørt fra Arbejdstilsynet

Sax-Trans anmeldte først dødsulykken til Arbejdsskadestyrelsen 17. september sidste år. Det skete, efter at 3F Guldborgsund havde gjort opmærksom på, at der var tale om en arbejdsulykke, som skulle anmeldes.

- Politiet var med det samme ude og sige, at der var tale om en trafikulykke. Det var det, som vi fik at vide, og det, der var fremme i medierne. Vi har aldrig hørt noget fra Arbejdstilsynet om sagen, så vi tænkte ikke over, at det også var en arbejdsulykke. Og Kurt havde jo ikke gjort noget, overtrådt arbejdsmiljøloven eller gjort noget forkert, siger Flemming Werner Jensen, der stadig er ked af ulykken.

- Det er en meget beklagelig og tragisk sag. Vi har gjort, hvad vi kunne, for at hjælpe Kurts samlever efter ulykken. Jeg er ked af det på hendes vegne, og jeg er ked af at have mistet en super god, super ædruelig og super fornuftig chauffør, siger han.