Danske fiskere og sømænd kan miste livet i arbejdsulykker til søs, uden at politiet undersøger dødsulykkerne.

Politiet kan ikke forklare lang sagsbehandling af dødsulykke

Søfartsstyrelsen rykkede to gange Fyns Politi for svar i forbindelse med behandlingen af en bedstemands dødsulykke. Fyns Politi kan ikke forklare, hvorfor sagsbehandlingen varede så længe.

Sagens forløb

31. august 2007: En 42-årig bedstemand falder i vandet fra en pram og mister bevidstheden. Manden dør tre uger senere.

13. februar 2008: Søfartsstyrelsens opklaringsenhed udsender en rapport om ulykken. Opklaringsenheden skriver blandt andet, at der ikke var et gelænder i styrbordssiden på prammen ‘Ida’.

3. juni 2008: Søfartsstyrelsen indstiller til politiet, at der rejses tiltale mod selskabet Casani Sø Entreprise ApS, der ejer bugserbåden. Samt mod skibsføreren.

14. november 2008: Ejeren af Casani Sø Entreprise ApS, reder Hans Witthöfft Jørgensen, stifter to nye selskaber: HWJ Svendborg Holding ApS og Svendborg Uddybning ApS. Rederen ejer selskaberne enten helt eller halvt.

24. november 2008: Casani Sø Entreprise ApS kommer under konkursbehandling.

10. februar 2009: Søfartsstyrelsen spørger Fyns Politi, hvad der er sket i sagen siden 3. juni 2008.

12. marts 2009: Den sigtede skipper Martin Uwe Ibsen erkender forholdet i sagen ifølge politiets afhøringsrapport.

1. april 2009: Den sigtede reder Hans Witthöfft Jørgensen erkender delvist ifølge politiets afhøringsrapport.

24. juli 2009: Søfartsstyrelsen spørger på ny Fyns Politi, hvad der er sket i sagen.

24. september 2009: Fyns Politi svarer styrelsen, at Casani Sø Entreprise ApS ikke længere kan strafforfølges, fordi virksomheden er under konkursbehandling.

28. februar 2010: Søfartsstyrelsen svarer, at styrelsen “ikke finder noget til hinder for”, at skibsførerens “ansvar for de øvrige overtrædelser (manglende hviletid, APV og påbudsskiltning med videre) kan afgøres ved en indskærpelse”.

4. maj 2010: Fyns Politi opgiver påtale mod Casani Sø Entreprise ApS og mod skibsføreren for overtrædelse af Søfartsstyrelsens forskrifter om arbejdsmiljø på skibe.

Kilde: Fagbladet 3F’s aktindsigt i sagen hos Fyns Politi og Søfartsstyrelsen

19 måneder. Så længe gik der, inden Fyns Politi afhørte en skibsreder om en af hans medarbejderes død på jobbet. Under afhøringen anerkendte rederen delvist sit ansvar for dødsulykken. Men godt fire måneder inden afhøringen var rederens virksomhed kommet under konkursbehandling - og dermed slap han fuldstændig for straf efter arbejdsulykken.

Det skete til trods for, at Søfartsstyrelsen ni måneder efter arbejdsulykken havde indstillet til tiltale mod rederiselskabet for overtrædelse af regler om arbejdsmiljø på skibe.

Dødsulykken skete 31. august 2007. 4. maj 2010 opgav Fyns Politi påtalen mod rederiselskabet.

- Sagsbehandlingen forekommer lang. Men jeg kan ikke nu rekapitulere, hvorfor sagen tog så lang tid. Og om der var omstændigheder, der gjorde det rimeligt. Og så har jeg ikke yderligere bemærkninger, siger Ulla Greibe, chefanklager hos Fyns Politi, til Fagbladet 3F.

Læs også: Skibsreder går konkurs og slipper for straf efter dødsulykke

Faldt i vandet

Arbejdsulykken skete, da rederiselskabet Casani Sø Entreprise ApS’ bugserbåd ’Susanne Saj’ skubbede en ubemandet pram fra Odense Havn til Lindøværftet ved Munkebo på Østfyn. Prammen ’Ida’ var fyldt med 1.360 tons jernskrot.

Kort før ankomst til terminalen, hvor prammen skulle til kaj og losses, gik en såkaldt bedstemand fra slæbebåden over på prammen for at gøre fortøjningerne klar. Kort efter faldt manden fra prammen og i vandet cirka 300 meter fra kajen. Han bar ikke redningsvest og mistede bevidstheden i vandet.

Den 42-årige bedstemand døde tre uger senere uden at være kommet til bevidsthed efter arbejdsulykken.

Prammen IDA efter udlosning 31. august - bagbord side:


 

Politi: Personlige oplysninger

24. september 2009 skrev Fyns Politi i et brev til Søfartsstyrelsen, at Casani Sø Entreprise ApS på grund af konkursdekretet mod selskabet 24. november 2008 ikke længere kunne strafforfølges.

Hvad er politiets kommentarer til, at Casani Sø Entreprise slipper for straf, fordi Fyns Politi ikke har afsluttet sagen knap 15 måneder efter, at dødsulykken skete?

- Jeg kan ikke kommentere på sagens oplysninger. Der ligger nogle personlige oplysninger, som ikke kan inddrages. Oplysningerne handler om nogen af sagens parter, siger chefanklager hos Fyns Politi, Ulla Greibe. 

Skibsfører gik også fri

Søfartsstyrelsen havde 3. juni 2008 også indstillet til straf af skibsføreren. 12. marts 2009 erkendte den sigtede skipper forholdet i sagen ifølge politiets afhøringsrapport.

Men en medarbejder hos Fyns Politi skrev i brevet fra 24. september 2009 til Søfartsstyrelsen, at politiet ikke fandt “grundlag for at statuere”, at skibsførerens adfærd har medført bedstemandens død.

Hvorfor fandt Fyns Politi ikke grundlag for at straffe skibsføreren, som havde erkendt det sigtede forhold?

- Der er en konkret grund til det. Der ligger nogle oplysninger i sagen, som jeg umiddelbart vil mene, at der ikke kan gives aktindsigt i. Jeg har ikke mulighed for at komme nærmere ind på, hvad det handler om, siger chefanklager Ulla Greibe.

I slutningen af februar 2010 skrev Søfartsstyrelsen til Fyns Politi, at styrelsen ikke fandt, at der var noget til hinder for, at skibsførerens “ansvar for de øvrige overtrædelser (manglende hviletid, APV og påbudsskiltning med videre) kan afgøres ved en indskærpelse”.

“Man skal beklage den sene besvarelse”, skrev Søfartsstyrelsen, der selv rykkede Fyns Politi for svar to gange under sagsforløbet.

Ingen beklagelse

På spørgsmålet om, hvorvidt politiets sagsbehandling af dødsulykken har været god nok, siger chefanklager hos Fyns Politi Ulla Greibe:

- Jeg har ikke noget grundlag for på det foreliggende at kritisere politiets sagsbehandling i sagen.

Fagbladet 3F har 19. juli bedt om Søfartsstyrelsens kommentarer til styrelsens behandling af sagen, sagsbehandlingstiden og til, at både rederiselskabet og skibsføreren slap for straf. Men trods flere rykkere har Søfartsstyrelsen fortsat ikke svaret på Fagbladet 3F’s spørgsmål.

25. juli skrev skibsinspektør hos Søfartsstyrelsen Mette Helene Christensen i en mail til Fagbladet 3F:

“Det har desværre vist sig, at der er behov for mere tid med hensyn til at besvare dine spørgsmål af den 19. juli. På grund af sommerferie kan vi formentlig først vende tilbage i august”.

Fagbladet 3F har været i kontakt med enken til den afdøde bedstemand. Hun oplyser, at hun ikke har overskud til at medvirke i artiklen.